airmien

sesuatu tentang kehidupan

Tip Jadi Metroseksual Sejati April 15, 2010

Filed under: Relationship — airmien @ 11:03 pm
Tags:

Sejak perkataan ‘metroseksual’ menular dan digunakan dalam masyarakat dunia bagi mengambarkan lelaki tulen yang pentingkan penampilan fizikal, ramai golongan lelaki muda berkejar-kejar untuk tampil segak dan sihat sentiasa. Mereka masih lelaki tulen yang gemar aktiviti lasak, bermain bola sepak tetapi mementingkan penjagaan diri. Mejadi seorang lelaki metroseksual bukanlah suatu yang negatif sebalinya ia adalah gambaran peribadi seorang individu. Berikut adalah tip yang dapat dicontohi dan dikongsi.

1. Tepati Masa

Ingat! Selalulah tepati waktu ketika temu janji dengan rakan perniagaan. Kalau boleh, datanglah awal agar anda boleh kemaskan penampilan sebelum ada yang menegur anda selekeh.

2. Berjabat Tangan Dengan Yakin

Jangan bersalam dengan kasar sehingga orang yang menyambutnya merintih kesakitan atau mengerut dahi. Cukup sekadar berjabat tangan dengan kemas, senyum ramah sambil bertentang mata.

3. Bersikap Sopan Santun

Ungkapan ‘tumpang lalu’, ‘tolong’ dan ‘terima kasih’ adalah bahagian tutur kata seorang gentlemen. Bersikaplah ramah walaupun orang lain bersikap kasar dengan anda. Kesabaran akan mengubah peribadi seorang lelaki.

4. Jangan Bersikap Kasar

Lelaki yang ramah adalah mereka yang sukar mengawal nada suara dan mulutnya. Mungkin sudah terbiasa dengan gurauan atau melontarkan kata-kata kasar ketika bersama kawan-kawan. Tetapi, tahan mulut agar tidak bercakap kasar dengan rakan perniagaan.

5. Menjaga Emosi

Jagalah emosi ketika berada di tempat awam atau di depan orang ramai. Jangan pula nanti dilabel panas baran. Sekiranya ada yang cuba memancing emosi anda, biarkan sahaja orang itu mengamuk dahulu.

6. Jangan Menyampuk

Jangan sesekali memotong atau menyampuk cakap lawan bicara anda. Jika tidak, anda akan dianggap lelaki egois dan tidak sopan. Sekiranya anda tidak sengaja, segeralah meminta maaf.

7. Jangan Menunjuk-nunjuk

Walau semewah mana sekalipun anda, jangan terlalu menunjuk-nunjuk kekayaan peribadi sebagai topik perbualan. Contohnya, melambai lembaran wang ketika memanggil pelayan untuk membayar bil makan minum.

8. Berkelakuan Senonoh

Jangan buat orang lain jijik melihat anda. Kalau ingin membuang hingus, mencungkil gigi atau membetulkan seluar, lakukan di tempat yang tidak dilihat orang!

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s