airmien

sesuatu tentang kehidupan

Hubungan Sesama Manusia Julai 1, 2013

Filed under: Relationship — airmien @ 12:50 am
Tags:

Hubungan di antara manusia tidak boleh diadakan berdasarkan kecantikan, ketampanan dan kepandaian di dalam akademik semata-mata.

Adapun kecantikan, ketampanan dan kepandaian di dalam akademik tidak akan kekal lama kerana ianya bersifat sementara sahaja.

Kecantikan dan ketampanan akan terhakis, berkurangan berkadaran dengan masa dan perubahan zaman. Begitu juga dengan kepandaian seseorang di dalam bidang akademik, pencapaian mereka mungkin tidak sama di antara pasangan kerana bidang dipelajari dan diambil tidak sama. Tambah lagi jika sesuatu musibah yang mungkin menimpa seperti kemalangan di mana berlaku hentakan yang kuat di bahagian kepala akan menyebabkan memoriakan terhapus.

Pemilihan pasangan hendaklah berdasarkan siapa diri kita dan siapa diri dia yang sebenar. Tidak perlu berpura-pura dan berlakon di hadapan mereka dan jadilah diri kita sendiri tanpa perlu menjadi orang lain. Apabila kita berlakon untuk mengambil hati orang lain, sebenarnya ia akan menyebabkan diri kita yang bertindak sebagai pelakon ini akan terseksa dan memakan diri kita sendiri. Perasaan sakit hati, dendam dan segala yang tidak baik terutama yang melibatkan psikologi akan berlaku kepada kita. Kita hendak orang lain menghormati, mengasihi dan menyayangi kita dari apa yang ada pada kita dan bukan dari apa yang kita lakonkan.

Image

Advertisements
 

One Response to “Hubungan Sesama Manusia”

  1. @Kiyai Jr Says:

    Reblogged this on riakrasa.

    Like


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s